Saturday, November 26, 2011

kaLian seMua baIk-baiK


resah penantian kerana pemikiran tentang menghadapi cabaran dunia
makin lama ku kenali dunia yang dipenuhi dengan manusia
diri ini jadi malu..malu kerana kalian semua baik daripada diri ku
namun, yang ku tatap dan hadap erti syukur dan pengharapan
agar sekelumit dan secebis kesucian itu mampu manjadi acuan diri
tapi..diri ini sedar bahawa diri tidak mampu
kerana jurang keberadaan ku terlalu dalam terjunam dalam lembah kehinaan
sedangkan kalian berada di permukaan atas sana
diri ini lebih rela menghina diri sendiri daripada diri terus menghina orang lain
diri ini akui...seringkali diri tidak mampu berlari
terlalu dekat dengan bualan kosong tentang sahsiah peribadi yang lain
menjadi bahan perbicaraan hinggakan berlalu masa dan keadaan...
akhirnya perbicaraan menjadi kosong tanpa erti

cerita hal sahsiah dan penilaian manusia
mudah sekali dituturbicarakan
tapi diri seringkali lupa bahawa setiap manusia itu tidak sempurna
rancak berbicara mengatakan peribadi manusia
sedangkan diri ku tahu dan tahu
umpatan itu seperti memakan daging saudara sendiri
diri ini masih lagi seperti itu dan ini

kini tahun baru bermula lagi
mampukah kesedian sahsiah ini mampu ku garap
agar menjadi permata dan bukannya kaca...




akhirnya lena kerana kelelahan terlalu banyak lidah yang ku cabangkan
lidah tidaklah bertulang tapi rupanya diri ini petualang
menjadi petualang kepada kelemahan diri
rasanya diri masih lagi belum sempurna
mencari kesempurnaan yang takkan diri ini ketemukan




ucapan kata:

terlalu banyak keindahan yang tersergam di mata
lalu jangan dipandang pada luaran
kerana peribadi ku terlalu hina
dan
ketahuilah...
KALIAN LEBIH SEMPURNA....

maaf ku pinta jika nukilan pernah mencuit rasa
membuatkan kalian tidak selesa
lalu mendatangkan pelbagai rasa

akhirnya diri ini perlu tidak terlalu memikirkan
tidak perlu bertanggapan dengan pelbagai perasaan dengan segenap tindakan
kerana tanggapan bukanlah memberikan kesahihan
tanggapan negatif hanya akan memudaratkan keharmonian....



Monday, November 21, 2011

benarkah langkah ku..??

IKHLAS
ertinya tak terungkap oleh bibir
bukan hanya sekadar
"AKU LAKUKAN __________ INI IKHLAS KERANA ALLAH SWT"
walhal dalam hati hanya ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI
terlalu banyak persoalan hingga tak terjawab dan terungkai

'asyik aku jer nak kena buat nie...kau nie kan _____'
'apasal aku..aku...aku...dia...??'
'ish...dia nie barang aku jer dia nak pinjam, kalau barang dia....'

macam-macam lagi bicara hati dan pemikiran kita sebenarnya
tapi hanya tak terluah kepada si dia
yang apabilamana kita berhadapan
semuanya kita sembunyikan demi menguraikan ketegangan
dan
akhirnya....
KESABARAN menjadi pendamping kekuatan

namun...sebenarnya pengorbanan dan pemberian kita
sudah tiada makna lagi
KEIHLASAN tiada menjadikan segalanya hanya sia-sia

p/s: masih mencari erti ikhlas sebenar..kerana sukar diketemukan...


TERASING...MENGASINGKAN...
sombongkah diri jika diri memilih jalan sunyi sepi
daripada erti teguran sesama bukan ajnabi
hinakah diri jika jalan ini tidak tertoleh kepada mereka ini
salahkah diri...??
perlukah diri berubah kerana hanya tanggapan manusia
kerana keinginan manusia

bagi diri
cukuplah sekadar pegangan
MENGHALANG LEBIH BAIK DARIPADA MENGUBAT

pergaulan antara bukan ajnabi kini makin ku lihat menjadi kebiasan
diri bukanlah sebaik dan sekuat iman pejuang ISLAM
bukan penuh ilmu agama
tapi cukup sekadar pegangan dan iktikad
walaupun mana keadaan yang terjadi
hubungan sesama bukan ajnabi haruslah dikawal rapi
ini peringatan buat diri
cerita dan persepsi dunia kini yang akan diutarakan
bukan bermaksud menghina dan mengaibkan kehidupan
dan bukan mencari kesalahan
tapi peringatan
kerana diri ini juga pernah melakukan khilaf....



bicara dunia kini:

  1. aku mendengar wanita masih tidak segan silu berhubung dengan lelaki bukan ajnabi melalui telefon..mesej...dengan panggilan SAYANG...dimulakan dengan persahabatan seterusnya beralih arah

  2. menjadikan medium internet satu medium hangat...webcam menjadi sandaran...sanggup berlingkup dengan menutup aurat...
    "wahai wanita...sejahil diriku..aku masih belajar...aku jua pernah..tapi aku sedar segalanya...khilaf perhubungan ini secara maya...ditambah pula kalian berhubung kerana benih jalinan rasa kasih dan sayang...bukan sekadar keharusan"
    fikir2kanlah...

  3. keluar kalian barisan wanita dengan lelaki...bersuka ria dan bermandi manda
    yakinkah pakaian mu akan menutupa urat mu dikala kebasahan...??
    aku juga menyesal dengan apa yang aku lakukan...

  4. wanita..kalian seharusnya bekadaran sedar bahawa hubungan keluar bersama mereka yang bukan ajnabi harus diselengara..bukan diatur dengan sewenangnya

    justeru itu, diri ini lebih memilih terasing daripada semua ini
    tidak ku ketahui..mana harus ku dahulukan rasa hormat kepada siapa
    kerana ku tahu ilmu ku kurang
    namun, cukup sekdar ikitikad ku tentang perkara ini
    agar ia akan terus menghalang diri..

  5. wanita...ketahuilah kerubung labuh mu menjadi pertikaian bicara yang memerhati
    bukan niat menghina atau memaki...tapi ku lihat berbeza sekali
    ilmu mu juga dipertikaikan lagi...
    ini pengajaran buat diri
    kata mereka: ilmu ada, tetapi berbeza dengan telatah
    jawapanku: setinggi mana ilmu dalam jiwa mereka, jika tidak diamal jua sia-sia
    manusia ini selemah-lemahnya
    saban masa akan melakukan dosa
    walhal mereka tahu dan tahu itu adalah DOSA
    manusia tidak sempurna....

    [alasan inikah yang perlu ku tabur...buat jua diri..rasanya hidupku penuh dengan alasan]


  6. wanita...
    berkasih dan bercinta dengan bukan ajnabi
    jika akidahnya dijulang tinggi...
    ilmunya mampu memacu dirimu di dunia dan akhirat nanti
    tidak ku halangi
    namun...sebenarnya cara kalian membuatkan aku sendiri menarik kaki daripada
    menghampiri..aku juga hilang kata dan fikiran...jadi tertanya-tanya dengan semuanya

pernah diperkatakan kepada diri:
JODOH takkan datang tanpa usaha
diri jadi terusik..tapi kini kembali kepada pegangan iktikad diri
HALANG LEBIH BAIK DARIPADA MENGUBAT
jika perlu ku usahakan jodoh itu
hinggakan diri hampir malnggari batas-batas yang ditetapkan
rasanya tidak perlu
kerna ALLAH MAHA MENGETAHUI
dan DIA PENENTU SEGALANYA....


p/s: sekdar coretan peringatan..segala teguran dan khilaf dalam penulisan mohon kemaafan..teguran amat dialu-alukan...

Sunday, October 16, 2011

haTikU terLaLu keJi

mendengarkan kisah mereka yang baik sekeliling ku
rasanya terlalu hina hati ini
kerana lama kelamaan kaki ini dan jasad nie makin lama makin alpa
kerana semua benda terasa indah
rasanya hati ini terlalu HITAM
palitan noda umpatan, cacian, penghinaan
malahan rasa sakit yang merobek jiwa



mengubati rasa sakit dan palitan hitam ini
masanya terasa lama kerana semuanya terlalu sukar
kerana apa..??
IMAN ku rupanya terlalu senteng beerbanding mereka
kerana aku rupanya terlalu bermasalah
HATI ini terlalu HITAM...




rupa-rupanya jalan kita tak sama
kerana mungkin aku terlalu mengejar dunia
mungkin jua aku terlalu disakiti
kerna mungkin aku jua menyakiti
aku terlalu singkat di sini
mencari jalan ku sendiri
terasa ingin mencari sahabat yang mampu membimbing diri
menjadi sang pendengar yang mampu menenangkan
mencari hikmat nasihat buat hati
agar sentiasa teguh menghadapi....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

hati ku terlalu hina kerana segala yang terjadi
kerana diri ku terasa disakiti
kerana aku jua menyakiti hati
sudah lama ku melangkah di laluan ini
penat dan kelam rasanya untuk ku hadapi
jalan yang ku huni rupanya sendiri
peneman itu sukar ku perolehi..

mata dan jasad ini lelah dalam helaan diri
mencari sesuapan untuk kekuatan diri
saban hari cuba berfikiran positif
walau diri terasa diselubungi dengan keterasingan lagi
salahnya pada diri
kini, rasa keterasingan itu menghalang lagi
kerana hati membuah rasa membina fikiran tak semena
akhirnya, segalanya terhalang untuk perubahan yang membina
kerana aku bukan si bidadari yang suci hatinya

berjalan dalam dunia ini
mengundang kelalaian dan rasa ujian menyakiti diri
kerana semua yang terjadi ini
membuatkan ku sendiri
dan aku tetap mencari kekuatan
harus bagaimana untuk ku berhadapan...?
kerana ingin seperti biasa
tapi aku tak mampu
dan ianya seperti tiada calitan gubahan yang ku harapkan...


P/S: pincangnya dari diri..tapi jujur aku masih lemah untuk sempurna berubah
kerana mengingati setiap yang terjadi
[hati ku tidak sebersih hatimu]

Friday, October 14, 2011

haRi raYa aIdiLadHa -pULang aTau TidaK..?

assalamualaikum w.b.t tuk saudara seISLAM
dan salam sejahtera bagi yang selainnya..

warkah laman kali ini mengisarkan keriangan dan gambaran yang akan ku lakarkan
pada HARI RAYA AIDILADHA 10 ZULHIJJAH 1432 HIJRAH
bersamaan 6 NOVEMBER 2011



tarikh nie dan hari nie d best thing yang ditunggu
tapi sekarang yang merungsingkan adalah tarikh nie elok2 jer nga tarikh nak exam
urm..macam mana er nak buat yer..??




kalau tnya dekat abah:
"BELI JE LER TIKET..BALIK ER..KENAPA TAK MAW BALIK LAK..??"

alamak..speechless lak..kata kat abah:
"NAK EXAM ER ABAH..ADA JER KAWAN TAK BALIK"

abah:
diam jer tetibe...

ALAMAK!!!!!!!!




kalau tnya mama:
"IKUT ER, MANA YANG BAIK DAN MUDAH DAN SENANGKAN NOR.."

mama cam wkeyz jer...
urm..buntu gak yer...


kalau tanya akak lak:
"X KAN NAK BALIK PASTU P BALIK MAKTAB, PASTU BALIK MAI SINI BALIK...MEMBAZIR LAK"

kalau difikirkan:
maktab bagi 1 eek tuk study week
rasanyer tak kisah lu ada kat maktab atau tak
jadi macam mana yer...??
nak stay 2 weeks direct ker kat umah...??
tiket raya pun tak beli lagii...
jadual exam tak kuar lagi
tapi kalau fikirkan abah nga mama
rasa serba salah la pula
duk dekat, tapi tak mampu balik gak...

FINAL DECISION:
what should i Do...??
any advise f0r me...


something happen: my frends' dad died last day
TIME WILL NEVER WAIT FOR ME
thus....
[i think i will extend my holiday for 2 weeks]
struggle in studying by my own self i guess
my lecturer will not be around me
hopefully i will beat and do d best..
amin..

[i'm sure this will make all happy]

~~~love y0u mum and dad~~~















Tuesday, October 11, 2011

Jom MemBaCa

hari nie saya buat sesuatu yang emang hobi saya ler
apa ler yang saya buat...???

look at the picture bel0w..



yer...saya kejar masa dalam 3 jam untuk habiskan sebuah buku
buku apa...??
pelajaran...?? akademik..?? majalah..?? atau sebenarnya NOVEL...

saya habiskan masa saya untuk menghabiskan membaca novel
nice2..saya suka jer tapi sebenarnya dah nak exam
duk jugak lupa diri..
ish3...
jgn jadi macam saya yer...
ada lak masa tuk semua nie


novel yang saya baca cover buku tu saya selitkan di bawah ini
cerita dia mengisahkan se0rang p0mpuan yang jadi pengkid sebab ada makcik dia yang jahat
gelap mata dengan duit yang adik dia tinggalkan tuk anak sedara dia
kejamnya mak cik cam tu
dah la kisah hidup pompuan tu waktu kecik asyik kena pukul kat bapak tiri dia
perkahwinan pak tiri tu pun dirancang oleh mak cik dia
ish3...macam2 cter lam novel..
WUJUDKAH DALAM REALITI...?? [saya pun tak tahu ler]

tapi nak dipendekkan cter dyer kenal sowang mamat nie
waktu dyer kerja kat stesen myk mkcik dyer nyer
dia asyik kena buli jer...
last2 dyer kahwin nga laki tu
krisis juga lak c0z laki tu tak tahu dia p0mpuan mula2
nasib baik laki tu tak sempat kahwin dengan MAYA [nie pun sepupu laki tu, kejam gak..tapi last2 dyer insaf ler]

ish3..nk cter panjang2 x besh er...
m0h er baca sapa yang suka NOVEL
saya syorkan nie...

Monday, October 10, 2011

vaRIety


~ a piece of picture can tell a whole story ~

whenever the time pass by on you
you will taste variety on it

yeah..me...friend..and chipsmore
it can't never be denied that these three simple words interrupt my life
i just symbolize everything which is going on
these simple things make others feel s0
i guess this feeling is being felt by others perhaps even once time in their life



this thing happen in my life with my friend...
i can't specified the number of these incidents
everything happen but thanks to ALLAH that it can be cured at all
and then our relationship become better
even we have faced a long hard time together
without saying any simple word
'Hi'...'How are you'...& other words

now we are friend once again
hopefully, everything is fine
and here is I and her in our college


here my life
i can't see it is a smooth path in friendship
it is really hard for me to understand it at all
why..??
i guess the problems lay on me
but, i never been mentioned about my fault
whenever i realized it, i have been alienated
there others feel s0
but...what can we do on this case
they treat us this way
i think i need to treat s0 t00

~but, i never wish to do it ~

SILENT IS BETTER FOR ME FROM NOW ON

c0z whenever i say a word, everything will become worse
s0, i h0pe everything will finished early and i can out of this hazardous life



~ the place to heal our broken heart is our home, but now i am far away from my family
once a time, i go home on a long holiday within 1 weeks and up ~

i believe that others feel it s0..

GO HOME IS BETTER FOR YOU TO HEAL YOUR FEELING

Sunday, October 9, 2011

0rang TakKan taHu aPa yaNg kIta aLamI


saya bukanlah seorang yang suka untuk yuhaa...
adakalanya ye..adakalanya tidak.
satu masa saya perlukan tanda insafnya diri atas apa tindakan yang dah saya lakukan.
orang semestinya tidak mampu memahami dengan diri ini.
inilah lumrahnya, situasi kita berbeza dan hanya kita yang merasa keadaan kita.
kawan saya kata "ikutlah dengan cara kita, sebab orang takkan tahu apa yang kita rasa, mereka tak tahu situasi kita, dan kita pun tak boleh salahkan mereka. sebab apa yang dipandangan mata orang, itulah yang mereka tafsirkan"
saya pun kena kuatkan semangat saya kali ini dengan apa yang telah terjadi, bukanlah maksudnya saya ingin sembunyikan daripada pengetahuan orang...dan saya juga bukan suka2 pergi menunjuk-nunjuk pada orang....

saya dalam masa terdekat ini, cuba mengawal segala-galanya ikut kadar diri..
yeah...that's right..
everything has happen already..n i guess there is no way to turn it back n be a n0rmal...
hopefully, i can interchanged it...[but..it will never happen]

Wednesday, September 21, 2011

daLam suJud cinTaku

Kau berikanku segala-galanya
dan Kau mengujiku dengan cinta dunia
yang sungguh indah dan
Kau hiaskannya dengan intan permata
dengan jua wanita
dan kedudukan yang memalingkanku
daripada-Mu

Dalam menikmati kurniaan-Mu
tak terucap lafaz terima kasihku
namun untuk jadi yang terbaik
juga masih belum kumampu

Dalam sujud cintaku
fanaku diulit rindu
getirnya cemas di kalbu
takut hidup tanpa redha-Mu

Hanya kerna-Mu Tuhanku
aku hidup dan ku akan
kembali pada-Mu
hanya pada-Mu dalam
sujud cintaku..

Tuesday, September 20, 2011

iNi buKan harTa kU



assalamualaikum w.b.t kepada sesiapa yang sudi membaca
dan salam sejahtera kepada mereka yang lainnya
gambar di atas sudah berkait rapat sekali dengan untaian tajuk saya kali nie
tajuk coretan saya yang sama sekali akan merungkai dan meringkaskan apa yang ingin saya coretkan dalam blog kaki ini...

---HARTA---

jika ditanyakan kepada saya
apa yang ada pada saya
hanyalah rasa kasih YANG MAHA PENCIPTA,
KASIH KEKASIH ALLAH SWT [RASULULLAH SAW],
keluarga yang menguatkan saya hingga kini
bukan harta, bukan jua manusia yang mendampingi diri
kerna semua yang ada di sisi
pasti suatu masa akan ditarik kembali....


buat mata yang melihat permata
sudah pasti tertarik tak semena
kerna tahu bahawa nikmatnya sementara
itulah yang dikejar sampai lupa semua

ini hanya sebahagian harta dunia
yang jelas pada pandangan mata
hingga segalanya yang sempurna tersembunyi di sana
tanpa dibongkar dan dikaji bersama

segelintir ke sana
segelintir ke sini
melihat manusia yang sudah tidak sehati
berbeza naluri walau dibawah satu agama pasti
kerna hati sudah dicemari
halawatul iman tidak diperolehi...
[ALLAHUAKBAR...terlampau lemahnya diri]



ini harta bukan diri ku miliki
ini harta hanya hiasan duniawi
aku sama sekali tidak memiliki
kerna itu aku harus mensyukuri
bila mana semua bukan milik diri
pengharapan masih di bawah yang HAK abadi, ALLAHUAKBAR....



ini jua bukan kemampuan untuk dimiliki
kerna kurangnya kemampuan diri
namun, harus ku syukuri
kerna aku masih mampu berlari
masih mampu berjalan melihat hiasan dunia ini
kerna aku amsih memiliki
sepasang kaki kurniaan ILAHI....

ALLAHUAKBAR...


~segala-galanya adalah pinjaman buat diri ku ini~

Friday, August 26, 2011

b0neka tanGan

kali nie penulis blog nak story2 ler cikit...
d story is begin now

last monday on 22nd august 2011 in "LITERASI BAHASA" class
we are supposed to make a puppet
[HAND MADE for your information]
its quite ridiculous
know why..??
coz we are burdened with a lot of assignments
then here come another one which is actually not supposed to appear at this moment
but, no matter how it is....
it was our task...
then i need to do it...!!!!
from puppet till the script.....
[but, i find it is interesting and enjoyable]
even..they are really ugly
[ my own hand made]


~this is actually shows a doctor ~


~it is a father of Kamal, the main actor [but not being here]~

~ it is mother for KAMAL ~

~this refers to SYAITAN ~

~ here is PARA-PARA ~

then here all the puppets..
the story is about a son who forgot all their parents' sacrifices
he never admit them as their parents
c0z 0f shamefulness as they are p00r and untidy
[what a bad guy is him]

my advice:
for those who are outside there...
never alienated your parents and being with them
try to spend time with them
why..???
c0z, they already had spent a lot of their time with you
in growing and caring you
s0, what you do for them...??
[you have the answer for it]

salam aidilfitri...s0rry for everything
hope all of you be blessed by ALLAH....
keeps smile...


Thursday, August 18, 2011

harI nIe daLam seJaRah


!!!!....ahakz...!!!!
hye every0ne..hopefully all of the readers are fine... ('', )
and for those who are muslim, ASSALAMUALAIKUM W.B.T.

TODAY...18th august 2011
i love to spin a yam about the things that had happened to me within this pack day
even the math class started at 7.45 a.m as it has been ordered
by our lecterur : MADAM WAH MONG WEH
and it clashed with our college event in involving coloured the long MALAYSIA's flag..
but, we managed our time well and reached there on 8.45 a.m.
without hesitation we took all the brushes and spans
then we start to express our felling and spirit on teamwork.


~ span was shrouded by spirit of ours MATH HERO ~


~ the guys her : syafiq, hazwan and khairi ~



~hand made by MATH HERO~


~ MATH HERO ~

today everything was unexpected
here was the life
just like a puzzle

i cannot predict the future
i cannot change the past
i just have the present moment
i must treat it as my last....

what lies before us and
what lies behind us are
nothing compared to
WHAT LIES WITHIN US...

Life is a Dance for you to Dance...



Life is every where
Life
Life is a challenge
Life is a gift

Life is a chance
Life is a tragedy
Life is lonely
Life is pain

Life is full of frustration
Life is a mystery
Life is love
Life is made of hurt

Life is not a bed of roses
Life is a dance for you to dance
Life is every state of mind
What is life?

Life is a puzzle, solve it
Life is full of unexpected
Life is unexplainable

Life.

Maria Luisa Taylor...

http://poemhunter.com/poem/life-is-a-dance-for-you-to-dance/


Thursday, August 11, 2011

sugul - derita hati

pasai per...??
tiap2 kali bentang untuk ALAT BANTU MENGAJAR bagi subjek literasi bahasa, asyik kena jer..
tp, ak sedar ler..ak emang x hebat p0wn..[buat cincai macai jer---hancur gler]
urm..waktu lecterur cakap kat ak cam tu..ak budget c00l gler ah.. [ak bkn pndai p0wn]
ape y ak pk skang nie.. [hbis belaj0 3 taun, ak nk change course...cari tajaan..ak nk belajo kos lain]
ak bukan 0wang y boleh jadi ckgu...
ak x layak macam orang lain
ak x dak sifat keguruan nga pendidik...
nanti budak makan ak [sebab ak bukan sifat menghukum,
tegas, dan macam2 sifat keguruan lain er]
ak tak ada semua tu, macam yang korang ada....
ak x layak untuk ada kat sini
ini bukan tempat ak kan...???
ak dh terlajak dan tak mampu patah balik....
ya ALLAH...



hati ak nie dah rasa cam tampal menampal dah..asyik rosak jer..
ak dh try care others, remember others..
boleh gak ada y kata ak lupa dia..
ak p0wn x taw
[ak y salah--ak x kan salahkan 0wang, apa yang korang rasa itu hak korang]
ak dah xtaw nk buat apa...
ak try jaga hati 0wang.. hatta atie ak nie kadang2 terluka
ak x minta 0wang jaga hati ak
ak x kan mtk 0wang cares ak
apa2 p0wn y k0rang buat, k0rang ingt ak atau tak
k0rang kisahkan ak taw tak
itu hak k0rang..... [kalau owang x ksah kan ak..ak yakin k0rang p0wn leh hidup...sbb ak bukan sape2 bg k0rang--biar ak terluka...sikit jer..dari ak lukakan hati kawan2 ak y lain...]


orang kata ak dah xdak apa2
apa yang ak ada..ak ada keluarga yang tunggu ak tamat belajar
samada ak mampu atau tak
semua letak atas usaha ak...
apa p0wn y k0rang benci pasai ak...ak just wants 2 say thanks 4 it
c0z..itu y k0rang akan ingat sampai bila2..




‎~ urm..kawan2 y merasakan saya melupakan mereka..saya minta maaf... saya cuba supaya sentiasa ingat k0rang.. kalau k0rang rasa cam tu, saya mintak maaf.. [saya suka mintak maaf, sbb saya selalu buat salah]
kalau cam na pp0wn k0rang layan saya, saya ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi bergelar kawan saya... apa pun pndgn k0rang y sampai pd telinga saya, saya ucapkan ribuan terima kasih... ~




























Monday, August 8, 2011

aku makin dewasa..tapi dewasakah aku...?


slot kali nie
rasa cam nak kembali mengenang masa lampau
apa yang berlaku dulu2
waktu ku kecik sampai skang yang dh lebih bes0r
[macam thumb drum lak ak rasa]
~~~~~~tp, ak really syukur, alhamdulillah ak dapat keluarga yang bahagia. ada sama nga ak sentiasa..waktu ak dalam macam2 keadaan..mereka terima ak seadanya..tp xdak ler ak nie x blajo dr kesilapan2 lalu~~~~~
[ak lu emang jahat ah...g0ing t0 b a nice person...BERJAYAkah...???]



nie ler aku...
aku bg nampak dua biji mata je ler..
sebab nga mata nie ler ak dapat melihat macam2 benda yang ada kat sekeliling ak
kalau ak buta, ak x kan jumpa macam2 benda
tgk macam2 rupa 0rang
dan yang paling utama sekali:
ak x kan mampu tgk wajah mama nga abah ak..
[alhamdulillah...ak punyai mata]
ak bersyukur sangat2
sebab ak dh cukup sempurna anggota
ak tgk 0wang yang kurang upaya
susah kalau kurang satu daripada anggota
ya ALLAH, kuatnya mereka
kalau jadi kat aku
aku pun x yakin aku mampu atau tak...
sebab aku pun x kuat lagi
...IMAN...
[cuma yang aku tahu..ak keras kepala...asal ak rasa ak x maw buat, ak x kan buat.. hak4..."JANGAN PAKAI PRINSIP AK NIE..ROSAK3"...maw tak nyer ak x buat aktivti PJ y ak rasa x patut..]


makin dewasa nie..ak makin kena belajar banyak bersabar..
bersabar dalam banyak perkara
kadang2 aku rasa ak byk gak ler ilang sabar
ak p0wn manusia biasa jer
x lari dr rasa nk marah 0wang lu 0wang buat salah
tp, ak x dak ler maki hamun jer...[may be er..lu ak nk marah gler2]
~~~~ak nie jenis kepala angin kit~~~~
ak nie byk nangis jer sebenarnya
dr kecik sampai ke bes0r
x berubah2.. payoh dosh nak berubah
[ak nie jiwa sensitif k0t]
lg pun ak jenis pk bukan2 kit
byk benda buat ak sedih tika ak dewasa nie
kalu lu ak sedih sbb ak tak dapat barang2
skang ak sedih sebabkan manusia
macam2 ragam ak jumpa
asal ak jumpa jer..[mesti ada problem er nga ak]
y ak heran nyer..ak ker y buat problem..??[asyik ak jer kena tnya.."pasai per cam nie..??""betulkah..??"---ak xtaw per2 er..]
asal 0wang rasa x maw peduli kat ak, ak jalan je er...
ikut jalan ak sndri....[ak dh kena blajo berdikari...c0z ak 0wang jauh dari family]



ak dah banyak kali dh perbaiki hati ak nie
tiap kali ak sakit, sedih, terkilan, terasa dan macam2 rasa
ak cuba gak bangkit
kuatkan semangat ak
c0z ak taw, 0wang x kan pernah pedulikan apa y ak rasa
jd, ak y kena bangkit jugak...
ak y kena tampal balik hati ak y dh retak berapa kali ntah
[banyak nyer..nasib baik ler ak xdak penyakit hati setakat nie..alhamdulillah..x taw er lu ada.. ak x p check nga dokt0r p0wn]

~~~roomate ak selalu kata: wat per ang pk pasai 0wang, lu 0wang 2 x pernah p0wn kisah pasai ang...!!!! ak try ah... varnish my mind from remember and think of them~~~~~





di peraNtauan

blog kali nie, aku nk merapu lg... hahahahahaha....
[skang ak byk merapu2 dari ak cakap bnda faedah---sekurang2 nyer..ak nyer em0si n pressure will b released out]
kalau dah tajuk tu k0rang nampak terpampang dah [ak konfirm k0rang p0wn taw maksd ak]
ape g.... [BALIK KAMPUNG ler...]


hak3...
skang kan ak dh buang semua bnda yang sesakkan kepala ak
sesakkan pemikiran ak
sesakkan ak ler..
semua ak buang....[aik...??? ak ada delete pe2 ker ek...?? ak rasa ak akan start]
ak pk, x gna dah ak think of others even they are not think of me
[ahakz...wacaya ler sama lu...rosak bahasa international ak buat...hak4]


ak dah sepahkan minda ak pasai byk benda y sama sekali tak ada manfaat kat ak
lama taw ak sepahkan... [pasai per ek..?? aiyark... ak emang x ska..tp dh masuk lam kepala.. 2 y ak susah lupa..----ak nyer memori pasai2 bnda nie l0ng term memory nyer version]
style ak..walau ak rasa cam ak nk eg0..tp ak x ego p0wn... [even ak sakit, ak gak y cuba tegur]
ak x taw er nk kata..lama2 ak hidup kan alam belajo skang nie
jujur ak kata x seronok..[pasai per..??? ak x taw mana kawan..mana lawan...ramai hipokrit.. ak ler tu... ak memang HIPOKRIT...s0 b aware of me...d0n't ever comes near...watchout]

wey2...ak dh pk nk raya jer
ada g 17 hari lagi ak nak balik
balik umah..lama ak x balik..
ujung2 minggu ak asyik rasa s0wang2..
tp, x per...nasib baik ada k.ytie [senior PA]
ak p kuar nga dia ler beli makana
x p0wn lu zu [senior SAINS] x balik ak p sama nga dia gak
[aiyark...ak JAHAT nyer.. hahahahahahaha]
!!!!!!!!!!!teruk3!!!!!!

ak x pernah kuar mkn s0wang2
asyik nk berteman
terukkan...!!!!!! p je ler s0wang2...[nyusahkan 0wang--ak ada gak tgk kawan2 ak y p kuar sowang2.. c0z kawan2 dia smua balik umah....kawan2 ak p0wn cam tu er... semua balik umah.. ak jer y tak balik..pasai ak kat kelantan...jauh di perantauan..]
tragis3...!!! sape y dekat2..beruntung er k0rang... dapat balik.. ak s0wang2 jer kat IPG
sebab ak dh biasa duk s0wang2... [nie y ak malas ah nk layan kisah hidup 0wang]
ak rasa 0wang ada ker, 0wang tak ada ker sama jer bg ak...
[tp ak apppreciate er 0wang y ada temankan ak bila ak x balik nie]
ak byk belaj0 benda bahawa ak nie kena tambahkan senarai kawan2 ak
baru byk members kit..
nie x tersekat nga bdk kelas ak jer...[asal depa balik..ak s0wang2...tragis t0wl]


ak sokong er depa balik.
ustaz ak pernah cakap dulu waktu ak kat MRSM KT
" selagi korang boleh balik, balik jenguk family
jgn sampai satu masa k0rang dah x sempat"
ak emang pegang prinsip tu...
tp sbb aboh nga mak ak suh ak sab0 jer tunggu
25 hb 0g0s nie
jadi ak terpaksa ah tunggu
kalau ikut ak kan, ak dah balik dah
ye er..masa takkan tunggu ak..
abah ku lak duk x bpe sihat
abah ak bukan sihat macam owang normal..dyer sakit skang nie
sakit dyer makin menjadi2
dah er ak xtaw masa akan datang
mana taw ak mati lu ker..
tak sempat ak mintak maaf...
[kalau ak ada buat silap..ak mintak maaf semua..."ak suka mintak maaf kat 0wang---pasai ak byk sgt buat salah...." 0wang jarang mtk maaf nga ak...pasai depa x pernah buat salah.. ak emang suka kalah..dan mengalah.. ]
ak pelik gak..per2 ak mudah mintak maaf..tp ak bukan pelupa 0wang nyer...
long term mem0ry er...





Sunday, August 7, 2011

kiNi

ya..kini rasanya tangan aku nak mencoret rasa jer
bl0g aku nie dh jadi medan juang perasaan aku sndri
aku nk luahkan kat 0wang, susah sangat
nie er wadah perjuangan aku yang mengarut sekali...


soal kawan aku tu
aku pun dah malas nk pk...
semua cam dh berakhir
selalu jer ending dyer heppy ending
tp, bg ak..ending nyer cam x dak kesan jer... [hak4...]


malas ak nk cter benda2 nie.
arie nie ak p teman r00mate ak [sebenarnyer ak jer y gatai nk ikut]
kami p centre square kat kedah
dyer nyer kumpulan kena get prepare tuk present alat bantu mengajar
aiyark..kesian3...drastik t0wl tugasan tu
[dalam ak byk2 asgnment p0wn, smpt g ak merapu kat blog nie]
~~~~~suka atie ak ler kan...astaghfirullahalazim...pose2~~~~~
[jahil nyer pasai]


ak nie sebenar nyer duk itung hari nak balik jer
balik umah er
lama ak dh x balik
sejak ak mai sem baru nie
sedih taw
tapi nk wat cam ne
nasib baik ak ada kawan2 kat sini
y ingt ak duk jauh....y teman ak ke sana ke mari...y sabar nga kerenah ak..
[roomate ak er...HATTIE WAY...zu(senior sains)...nabila(y selalu ajak ku kuar)..wani..effa..nad..
k.ytie..fatin & hikmah..ada g kawan2 ak kt cnie..tp x muat nk tulis semua..hik3...]


ak hitung nyer hitung
ada g 18 hari g..
yuhuu!!!!!!!!!!!!!!! macam 18 tahun..... s0b3[cepat er masa]
bukan per..aboh ak x chat
x lalu makan pasai anak2 tak dak kat umah[sedih neyr ak]
kat umah tggl mak ak nga aboh jer
akak aku kerja..
adik2 ak belaj0
ak p0wn sama er
adik ke -4..UIA
adik ke-5.. SMKA AMALIN AISYAH KELANTAN
adik ke 6...SMKA MAAHAD MUHAMMADI LELAKI..
semua tak dak..kosong er rumah..

sedih nyer...

AKU NAK BALIK!!!
TIME...PLEASE RUNS AS FAST AS LIGHTNING...
[saja jer...main3..mana leh percepat masa...semua dah ALLAH atur nga baik}
nie just bg hiperbola nyer pasai..

Thursday, August 4, 2011

asGnment mTe 3104



alhamdulillah setelah berpenat lelah semalaman dalam menyiapkan tugasan kali nie sampai tak tidur, akhirnya siang hari baru ler dapat siapkan.
banyak juga bnda yang mengelirukan
nak consult dengan lecterur, lecterur sowh try it by y0ur own...sob3..
nak tanya kawan, kawan pun tanya ak jgak..
kami p0wn confuse sdah...
alhamdulillah, akhirnya, faham jgak...
[USAHA TANGGA JAYA]



inilah hasilnya~~~~wink3~~~~
[ak p0wn xtaw bet0wl ker tak..hentam je ler..]






seriously, sangat penat
nak buat benda nie dah makan masa gila2
sangat2 susah, yang pelik pasai per kena buat
kami nie kan bakal2 guru sekolah rendah jer
huk3...amacam nie...???
tapi xpe ler...sebabkan ak nie bakal ckgu
[korban ler...membakar diri demi menerangi hidup orang lain]
~~~~~~~~~~~~~kita bak0r jer ~~~~~~~~~~~~~~~


kekangwan aku, aku tak taw depa dah dapat ker belum
tp, style ak, even ak tak dapat
ak akan cuba sendiri
sebab ak jenis independence bab2 belaj0 nie
aku pernah ah harap kat 0wang, tp lain jd
susah gler...
last2 sekali aku siapkan asgnment ak dengan cara ak sndri
sumber y ak usahakan sndri
alhamdulillah..asgnment yang tip top n d puji...
[perasan gler..ada jer g baik--saja jer nk perasan lebih..hahahahahaha....]



ak senang nk bantu 0wang
tp lu ak pernah kena
ak akan beringat2...ak malas ah pisang berbuah 2 kali
aku dh fobia, bler asgnment ak 0wang ciplak gaban...
hatta ak maafkan 0wang tu p0wn
ak still beringat2...
[jd lu k0rang mintak, bukan ak tak nak bg, tp ak x maw jd benda sama...ak x percaya ler kat 0wang...dulu p0wn tuan nyer diri kata cam tu..tgk2..palit kena batang idung ak sndri bler ak cakap kat lecterur....]
~~~~~~ ak sedih gak ah,, lecterur selamba gler cam sokong dyer~~~~~~


ak jenis kalau marah ak p0wn
0wang mtk tolong ak senang nk tolong
tp tgk ah tolong apa
lu ak x sbuk
leh er ak tolong
lu tak...ak p0wn nak buat kerja...
bukan x nak bantu...
tp faham2 er ek...[mai je ler lu nk mtk tolong..ak try my best er tuk bantu]



~~~~~~~~~~~tp, ak x leh strict sangat, ak consider gak ah certain2 case~~~~~~~~~


..........................ak nk kata pe y ak rasa er nie..................
tp jangan ler sampai takut nk tnya ak
tnyer jer.. ak wkey jer.. (^_^)

daLam 1 hari


banyak benda terjadi dalam 1 hari.
1 hari ini jugalah hari ke 4 di bulan ramadan yang mulia
dan malam ini jugalah malam yang ke 5 amalan solat terawih
dijalankan di surau-surau dan masjid mahupun secara individu itu sendiri.
moga sama-sama pahala terawih itu diraih bersama sesama muslimin dan muslimat.
amin...ya RABB..[hatta aku sendiri insan yang lalai]

hati ini, jasad ini...
entah ke mana perlu ku salurkan rasa bersalah dan terseksa diri
kerna apa yang terjadi sesukar dan sekecil zarah yang tak perlu dipandang tinggi
tapi hati dan jasad ini rupanya terlalu rumit

masalah yang datang buatkan saya runsing sendiri
dalam ramadan kali ini, banyak benda yang melalaikan diri
ya ALLAH, inikah diri aku...???
urm... [^~^] insan lain lagi baik dari aku....
rasa cam tak layak jer mengatakan aku hambaMU
jika begini lalai dan kotornya hati serta jasad diri
[kata-kata lebih mudah diutarakan dari melakukannya]


masalah yang meruncing dalam akal pula datang menerjah
soal AMANAH dan KAWAN
ya...sewajarnya menjalankan tugas sebagai penolong ketua kelas
menuntut aku mengambil kehadiran kawan-kawan sekelas
dan nak dikatakan cerita, aku menerima mc yang sama sekali dipalsukan
menerima salinan mc dengan alasan mc asli hilang...
lalu aku memohonnya untuk mendapatkan pengesahan bg salinan mc dari tutor
ya..alhamdulillah dya pergi dapatkan... [aku terima]
dan masuk kali kedua,
dia memberikan aku mc palsu dengan menekapkan no siri dengan pen dakwat basah warna merah dan tandatangan doktor serta namanya dengan pen warna biru..
hatta rakan sekelas yang berada di sebelah aku masa itu pun kata benda itu nampak palsu
inikan pula jika sampai pada pihak pengurusan
[seingat ku dya menyatakan padaku dya ada mc utk tidak hadir, tp apa yang aku dapat..?? semuanya palsu...]
[aku pun ada juga mnipu, tp cukuplah menipu pada tempat yang sepatutnya...]
aku mohon jasa baik dya tuk pergi cari mc asli, tp apa yang dya buat, dya buat salinan mc palsu dan minta pengesahan tutor...[lain ku kata, lain y dyer buat----aku p0wn x faham]

ini bukan soal nk bg kekerasa taw tak keperimanusiaan...owang lain aku boleh tegas..takkan kerana s0wang, aku kena berlembut...aku xmaw dituduh x menjalankan tugas
aku p0wn jahil...tp soal AMANAH nie ler y paling berat terasa....
[sebab tu aku tak suka terima jawatan dan tanggungjawab nie]

aku dh bg banyak masa
guna cara lembut, aku yang kena
xper ler...gtaw jer pihak yang berwajib
c0z aku dh x larat dah....
0wang menipu nie...

[jenis ak--ang xdak apa2 surat dr lecterur taw sbgnya...attandance kosong@ponteng...]


aku bukan nk mengaibkan individu tersebut
tp dengar ler apa aku nak kata
kalau kawan korang ditugaskan tugas yang sama macam aku
TOLONGLAH BANTU DIA DALAM MENJALANKAN TUGAS DIA
DENGAN AMANAH
SEBAB KITA SAMA2 ORANG ISLAM
tahu mana yang perlu...

kalau aku tak tegas..
apa akan jd..??
setakat nie masuk kali ke-2..
nak masuk kali ke berapa yer...??
urm....
[maaf pun aku tak dengar dr mulut dya--nampak nk tunding salah kat aku jer..
tak per ah..aku salah... ku mintak maaf]

[aku nie p0wn blood tempered tinggi gak..jd sebelum ku meletup..aku bla ah... hik3..]